Akkordikus hangszerek

Gitár

A gitár (nemzetközi szó a spanyol guitarra-ból, ez pedig – arab közvetítéssel – a görög kitharából) a húros hangszerek, ezen belül a pengetős hangszerek csoportjába tartozó hangszer. Megszólaltatása pengetővel, illetve ujjal történik. Általában hat húrja van, ezek hangolása E-A-d-g-h-e’. A gitár kivitele szerint lehet klasszikus, akusztikus, elektromos vagy elektro-akusztikus. A hangszer igen népszerű. Szinte minden zenei stílusban képviselteti magát valamilyen formában. mivel igen sokoldalú, hiszen az egyes gitárok típusuktól és zenei stílustól függően betölthetnek szólista szerepet, de megállják helyüket a ritmusszekcióban is. A gitárkészítés – bár napjainkban már tömeggyártásról beszélünk – megőrizte a kézműves hangszerkészítők hagyományait.

Cimbalom

A cimbalom két verővel ütve megszólaltatott trapéz formájú húros hangszer, a citerafélék családjába tartozik. Manapság a négy lábon álló, pedállal ellátott jellegzetesen magyar hangszert értjük alatta.
A mai cimbalom őse Ázsiából jutott Európába és különböző neveken (pszaltérium, hackbrett, tympanon, dulcimer) rövid időn belül meghódította a középkori királyi és fejedelmi udvarokat. Magyarországon Mátyás király udvarában említik először, ahol egy kilenc éves kisfiú a király köszöntésére pszaltériumon játszotta a köznép által énekelt dalokat.
A 17-19. századig előkelő társaságokban különös közkedveltségnek örvendett, majd mint népi hangszer élt tovább. Ebben az időben Ny-Európában gyakran emlegették divatos női hangszerként, templomi hangszerként is.
Magyarországon régi változata a pedál nélküli kiscimbalom. A 19.sz végén Schunda Vencel József budapesti hangszerkészítő mester megnövelte a cimbalom hangterjedelmét, lábakkal és hangtompítóval látta el, majd a 20. században idősebb és ifjabb Bohák Lajos fejlesztett tovább. Rácz Aladár cimbalomművész érdeme, hogy a cimbalmot bevezette a hangversenytermek pódiumára.
Zeneiskolánkban a gyermekdaloktól kezdve a barokk és klasszikus szerzők darabjain keresztül a kortárs zenéig megismerkedhetünk a zeneirodalom gyöngyszemeivel akár szólóhangszeren, cimbalomduóban, zongorakísérettel, illetve más hangszerekkel kamarazenélve.

Hárfa

A hárfa húros, pengetős hangszer. A húrok a hangolásuknak megfelelően különböző hosszúságúak, emiatt a hárfák körvonala gyakran háromszöghöz hasonló. A hárfát vagy az egyik, vagy mindkét kéz ujjaival pengetik. A hárfa az egyik legősibb húros hangszer, az ókori kelet legfontosabb húros hangszere a líra mellett. Fejlett változata, a pedálhárfa a nyugati klasszikus zene, a szimfonikus zenekarok egyetlen rendszeresen használt pengetős hangszere. Ezeknél a pedálok használatával a diatonikus hangolású húrok hangmagasságát egy vagy két fokozatban félhanggal módosítani lehet, így a kromatikus hangok is elérhetőek.

Ütőhangszerek

Ütőhangszernek azokat a hangszereket nevezik, amelyeket kézzel, lábbal, vagy külön e célra készült szerszámmal, dobverővel, esetleg billentyűs, mechanikus szerkezettel megütve szólaltatnak meg. Ide tartoznak azok a hangszerek is, melyeknél a hangot olyan mozgás – rázás, kaparás, forgatás – által hozzák létre, mely közvetve eredményezi a hangszer részeinek összeütődését. Megkülönböztetünk hangolt és hangolatlan ütőhangszereket, az előbbiek hangjának megfeleltethető valamilyen zenei hang (pl. harang, üstdob, xilofon), az utóbbiakénak nem (pl. cintányér, triangulum, maracas).

Az ütőhangszerek a hangkeltés akusztikai természete alapján lehetnek

-idiofon hangszerek (például triangulum, xilofon, marimba)
-dobok, tehát membranofon hangszerek (például pergődob, üstdob)
-megütéssel megszólaltatott húros hangszerek (például berimbau, cimbalom)
-ütéssel megszólaltatott aerofon hangszernek (is) tekinthető pl. a ceglédi kanna

Tovább az akkordikus tanszak tanáraihoz…→

Tovább az elérhetőségekre…→

Online jelentkezés a 2021/2022-es tanévre

Hangszereink bemutatása

Vonós hangszerek

Billentyűs hangszerek

Fafúvós hangszerek

Rézfúvós hangszerek

Akkordikus hangszerek

Magánének